Prečo expandovať do Rumunska

Podľa informácii a odhadov od kľúčových hráčov z rumunskeho e-commerce trhu a spoločnosti GPeC, dosiahla hodnota on-line nákupov 2,8 miliardy eur za rok 2017, čo predstavuje 40% nárast oproti roku 2016, kedy bola na úrovni 1,8 – 2 miliardy eur.

Registrovaný 40% nárast na rumunskom e-commerce trhu je jedným z najvyšších nárastov v EÚ. Hodnota e-commerce trhu na celkovom maloobchodnom trhu je na úrovni približne 5,6 %, oproti 4 % ktorá bola zaznamenaná v roku 2016. Aj napriek prudkému nárastu, ide o stále nízke percento v porovnaní s vyspelými krajinami, ale poukazuje na obrovský rastový potenciál na rumunského e-commerce trhu.

Počet internetových obchodov sa zvýšil z cca. 5 000 obchodov v roku 2016, na viac ako 7 000 v roku 2017. Podľa eMAG štatistkých by mal trend rastu pokračovať i v roku 2018 a toto číslo by sa malo zdvojnástobiť na počet 14 000 – 15 000.

Hlavné produktové kategórie predávané on-line v roku 2017 (s výnimkou e-tail) boli  v nasledovnom poradí:

  • Elektro-IT&C (PC a PC komponenty, notebooky, tablety, mobilné telefóny, spotrebná elektronika, atď.),
  • Móda a krása (móda, obuv, módne doplnky, kozmetika, parfémy, hodinky, atď),
  • Produkty pre domácnosť, knihy a výrobky pre deti (hračky, detský tovar, oblečenie, atď.).

Záujem o tieto segmenty je podobný ako v roku 2016, ale odhaduje sa, že v nasledujúcich piatich rokoch sa segment Móda dostane do popredia a predbehne segment Elektro-IT&C. Zároveň i segment Home & Deco prestavuje rastúci potenciál.

Nákup cez mobilný telefón pokračoval v nastolenom trende, ktorý bude zachovaný aj v roku 2018. Najvýznamnejšie rumunské internetové obchody zaznamenali nárast návštevnosti práve z mobilných zariadení oproti stolovým PC: približne 70% návštev je uskutočnených cez mobilné zariadenia, čo predstavuje 20% nárast oproti roku 2016.

Najdôležitejšia udalosť v rámci rumunskeho e-commerce trhu je nepochybne Black Friday weekend (17 – 19 november 2017), keď Rumuni nakúpil produkty za viac ako 200 mil EUR, čo je o 35% viac ako 130 mil EUR,  ktoré minuli v roku 2016.

Podrobnú správu o výsledkoch rumunského online obchodu za rok 2017 nájdete na https://www.gpec.ro/blog/en/e-commerce-market-report-2017-romanians-purchased-online-2-8-billion-euro-worth-of-products.

 

blog-kruh_sk