Rumunský trh expresne rastie
Registrovaný 40 % nárast na rumunskom e-commerce trhu je jedným z najvyšších nárastov v EÚ. Hodnota e-commerce trhu na celkovom maloobchodnom trhu je na úrovni približne 5,6 %, oproti 4 %, ktorá bola zaznamenaná v roku 2016. Aj napriek prudkému nárastu, ide o stále nízke percento v porovnaní s vyspelými krajinami, ale poukazuje na obrovský rastový potenciál na rumunského e-commerce trhu.
Počet internetových obchodov sa zvýšil z približne 5 000 obchodov v roku 2016, na viac ako 7 000 v roku 2017. Podľa eMAG štatistických by mal trend rastu pokračovať i v roku 2018. Toto číslo by sa malo zdvojnásobiť na počet 14 000 – 15 000.
Hlavné produktové kategórie predávané online v roku 2017 (s výnimkou e-tail) boli v nasledovnom poradí:
- Elektro-IT&C (PC a PC komponenty, notebooky, tablety, mobilné telefóny, spotrebná elektronika, atď.),
- Móda a krása (móda, obuv, módne doplnky, kozmetika, parfumy, hodinky, atď.),
- Produkty pre domácnosť, knihy a výrobky pre deti (hračky, detský tovar, oblečenie, atď.).
Záujem o tieto segmenty je podobný ako v roku 2016, no analytici odhadujú, že v nasledujúcich piatich rokoch sa segment Móda dostane do popredia a predbehne segment Elektro-IT&C. Potenciálny nárast zaznamenávame aj v segmente Home & Deco.
Jednoduché nákupy cez mobil
Nákup cez mobilný telefón pokračoval v nastolenom trende, ktorý bude zachovaný aj v roku 2018. Najvýznamnejšie rumunské internetové obchody zaznamenali nárast návštevnosti práve z mobilných zariadení oproti stolovým počítačom. Približne 70 % návštev je uskutočnených cez mobilné zariadenia, čo predstavuje 20 % nárast oproti roku 2016.
Najdôležitejšia udalosť v rámci rumunského e-commerce trhu je nepochybne Black Friday Weekend (17. – 19. november 2017), keď Rumuni nakúpili produkty za viac ako 200 mil. EUR. To predstavuje o 35 % viac ako 130 mil. EUR v roku 2016.
Podrobnú správu o výsledkoch rumunského online obchodu za rok 2017 nájdete na https://www.gpec.ro/blog/en/e-commerce-market-report-2017-romanians-purchased-online-2-8-billion-euro-worth-of-products.